Mindfulness is niet oordelen over je angst maar onderzoeken.

Onze problemen hangen vaak samen angst en afkeer, we kunnen ons ergeren aan allerlei zaken van klein tot groot.

Vooral bij afkeer hebben we vaak allerlei onbewuste gedachten, zoals: Wat een rotdag is het toch, ik heb hier zo’n hekel aan, vandaag gaat ook alles fout, ik vind die persoon zo irritant, alweer maandag, etc. etc. Allemaal kleine gedachten die een grote negatieve prikkeling gaan vormen en ons humeur gaan bepalen.

Problemen zijn vaak door angst gestuurd en liggen vaak wat dieper in ons wezen. Hierbij kunnen wij echt bezig zijn met een probleem; waarom doet die persoon zo vervelend tegen mij, ik ben hier niet goed in/ik kan dit niet, waarom voel ik continu pijn in mijn hartstreek, ik word ook nooit ergens bij betrokken, ik ben niet interessant genoeg. We raken vaak verstrikt in allerlei gedachten over ons probleem, we gaan lopen piekeren.

Piekeren (rumineren) is eigenlijk een negatieve vorm om van ons probleem af te komen. We gaan eerst allemaal zaken er bij halen die betrekking kunnen hebben op ons probleem. Zoals bij “ik ben hier niet goed in” volgt de volgende gedachte: mijn partner/vriend/collega bevestigt dit ook al, zelfs mijn schoonmoeder vindt dat ik er niet goed in ben. Daarna volgt de gedachte: ik had het ook nooit moeten doen, wat ben ik toch stom dat ik dacht dat ik dit wel kon. Enzovoorts.

Door te piekeren, oordelen wij (en ook door de meningen van anderen) over de ervaring. Terwijl we eigenlijk de ervaring beter kunnen leren voelen. Piekeren lost in wezen ons probleem niet op omdat ons oordelend vermogen zich sterk kan focussen op het negatieve oordeel. Door alle gedachten over ons probleem komen er enkel maar nieuwe oordelende gedachten en problemen bij.

In de mindfulness worden wordt eigenlijk gevraagd om niet te oordelen over een probleem. Maar het te onderzoeken en te voelen. Door in een meditatie je probleem voor ogen te houden en dan te onderzoeken welke gedachten en oordelen naar boven komen ontstaat er een andere relatie met je probleem. Hoe zou je dit moeten doen.

Je gaat in een meditatie naar je probleem toe, je visualiseert je probleem en dan heb je de volgende mogelijkheden:

  1. Je voelt wat het met je lichaam doet en waar?
  2. Je ziet alle oordelen in je gedachten opkomen en verwonderd je erover.
  3. Je merkt op hoeveel negatieve energie/lading het heeft.

Je blijft met aandacht en nieuwsgierigheid kijken wat er allemaal langskomt als je je probleem voor ogen houdt en laat alle spanningen die het opwekt opkomen zonder er veel mee te doen. Je kunt onrust en ongemak ervaren en vaststellen dat dat nu eenmaal begrijpelijk is.

Daarna kun je misschien vaststellen dat jouw probleem enkel bepaald wordt door jouw gedachten over het probleem. En misschien kun je zien dat daardoor de ellende ook ontstaat. Laat de gedachten en oordelen van jezelf en van anderen maar los. Als het piekeren weer begint dan stel je vriendelijk maar beslist vast dat dit maar weer jouw gedachten zijn over het probleem en kun je stap 1, 2 en 3 herhalen.

Hierdoor ontstaat een minder gespannen relatie met je probleem of angst. En je zult zien dat het zich vanzelf kan oplossen. Of anders gezien: jouw probleem is maar een druppel die valt in de oceaan van druppels van problemen. Uiteindelijk is er enkel maar die oceaan door eb en vloed bewogen.

Succes.

1.129 antwoorden op “Mindfulness is niet oordelen over je angst maar onderzoeken.”